W pracy kierowcy międzynarodowego niezbędna jest umiejętność wypełniania druków CMR czyli Międzynarodowego Listu Przewozowego.
Jak go wypełnić:
Rubryka 1. Nadawca. Wpisujemy adres nadawcy, jego nazwę lub nazwisko, adres. Najczęściej w firmach prosimy o przystawienie pięczątki.
Rubryka 2. Odbiorca. Również nazwa i adres.
Rubryka 3. Miejsce przeznaczenia. Wypełniamy jeżeli adres dostarczenia ładunku jest inny niż adres w nazwie odbiorcy. Może to być na przykład inny oddział firmy itp.
Rubryka 4. Miejsce i data załadowania.
Rubryka 5. Załączone dokumenty. Zwykle wpisuje nam to nadawca jeżeli wraz z CMR dostajemy dodatkowe dokumenty, specyfikacje, faktury, dokumenty celne
Rubryka 6. Cechy i numery. Bardzo rzadko wypełniana. na przykład silniki z nr,
Rubryka 7. Ilość sztuk. Na przykład 20 kartonów, 3 silniki,
Rubryka 8. Sposób opakowania. Paleta, folia,
Rubryka 9. Rodzaj towaru. na przykład części do samolotów
Rubryka 10. Nr statystyczny. chyba nigdy nie wypełniana.
Rubryka 11. Waga. Zawsze musi być wypełniona.
Rubryka 12. Objętość. Czasami zdarza się bardzo lekki towar ale o dużej objętości.
Rubryka 13. Instrukcje nadawcy. Nadawca może określić w jakim czasie ma być dostarczony ładunek, albo że nie życzy sobie żeby coś klaść na jego ładunek.
Rubryka 14. Postanowienia odnośnie przewoźnego. Wypełniamy jeżeli naszą rolą jest też odebranie należności za transport.
Rubryka 15. Zapłata. Forma: gotówka czy przelew i kwota.
Rubryka 16. Przewoźnik. Nazwa i adres. Warto zaopatrzyć się w pieczątke z nazwa naszej firmy oraz nr rejestracyjnym naszego samochodu.
Jeżeli pracujemy jako podwykonawca w rubryke 16 wpisujemy nazwę firmy głównej a nsze dane wpisujemy do Rubryki 17.
Rubryka 17. Kolejni przewoźnicy. Może się zdarzyć, że w trakcie transportu przekazujemy ładunek innej firmie.
Rubryka 18. Zastrzeżenia i uwagi przewoźnika. Wypełniamy jeżeli stwierdzimy na przykład, że towar jest uszkodzony, albo uszkodzone jest opakowanie. Zabezpieczamy się w ten sposób przed oskarżeniem że ładunek został uszkodzony w trakcie transportu.
Rubryka 19. Postanowienia specjalne.
Rubryka 20. Do zapłacenia. Kwoty i po czyjej stronie leży opłata i w jakiej walucie. Praktycznie nigdy tego nie wypełniamy.
Rubryka 21. Wystawiono w : data i miejsce wystawienia CMR
Rubryka22. Podpis i stempel nadawcy. Znowu prosimy i pieczątkę nadawcę i wyraźny podpis.
Rubryka23. Podpis i stempel przewoźnika. Znowu nasza pieczątka, nr rejestracyjny pojazdu i nasz podpis.
Rubryka 24. Przesyłkę otrzymano. Podpis, data i pieczęć odbiorcy. Ważne. Sugeruję poprosić o wyraźny podpis osobę odbierającą, żeby w razie reklamacji wiadomo było kto odebrał nasz transport.
Kopie CMR:
- oryginal: zostawiamy nadawcy
- pierwszą kopię zostawiamy odbiorcy
- kolejne kopie są dla nas i naszej firmy.
Zwykle druki CMR mają 4 albo 5 kopii.
Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń